UPAYA PENCEGAHAN FUNDAMENTALISME AGAMA DALAM PERSPEKTIF HINDU
Abstract
Grounding fundamentalism in the perspective of Hinduism is a complex issue and requires in-depth analysis of the basic principles of universal Hindu teachings and how they are applied in modern life. Fundamentalism in the context of religion usually refers to rigid efforts to maintain a literal interpretation of the Holy Scriptures and traditions that have become traditional in life. In Hinduism, which has many branches of philosophy, beliefs, and practices that vary in diversity, the concept of fundamentalism faces its own challenges. Hindu teachings are inherently pluralistic, with texts such as the Vedas, Upanishads, Bhagavad Gita, and various commentaries from Hindu philosophers, offering room for broad and flexible interpretations. Thus, efforts to apply fundamentalism tend to be at odds with the essence of Hindu teachings which are tolerant and adaptive to changes in the times. This paper aims to examine how the concept of fundamentalism can emerge in the context of Hinduism, what factors influence its journey, and its impact on pluralism and harmony between religious communities in society. Through a historical, theological, and sociological approach, hopefully this article can provide insight into the dynamics between pluralistic Hindu teachings and fundamentalist tendencies that may develop in certain situations and will certainly face challenges that are not easy. From a Hindu perspective, efforts to avoid fundamentalism require a comprehensive strategy based on the basic principles of Hinduism, including tolerance, plurality, living in harmony, diversity in diversity, wasudhaiwa kutumbhakam, respecting humanism and ahimsa (non-violence). As an inclusive religion, Hinduism recognizes that there are various paths to spiritual freedom and universal truth. Seeing this reality, by understanding, practicing and thoroughly practicing the teachings of the Vedas to prioritize the importance of community peace and openness to differences, is one way to anticipate fundamentalism in Hinduism. The basis for preventing radicalism and extremist views are religious values that emphasize the principles of tolerance, mutual respect, and respect for cultural and religious diversity. In addition, interfaith cooperation and dialogue are important means to foster a shared understanding of peace and harmony. In this sense, Hinduism offers a strong intellectual and ethical foundation to neutralize radicalism in all forms by promoting human brotherhood and universal morality.
References
Nuraeni, H. A., Salsabila., Dapfa, A. M., & Wardani, R. S. (2024). Kekerasan Bermotif Agama: Perspektif Fundamentalisme, Radikalisme, dan Ektemisme. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(17), 412-421.
Nurudin. (2013). Basis Nilai-Nilai Perdamaian: Sebuah Antitesis Radikalisme Agama di Kalangan Mahasiswa. Jurnal Multikultural & Multireligius, 12(3), 64-82.
Pudja, G, Tjokorda Rai Sudarta (2002), Menawa Dharmasastra atau Weda Smrti
Setiarsih, D. A. P. T., & Siswadi, G. A. (2023). Implementasi Ajaran Paravidya dan Aparavidya Dalam Memerangi Hoax Sebagai Upaya Membangun Sumber Daya Manusia Hindu Unggul. Kamaya: Jurnal Ilmu Agama, 6(2), 235-246.
Siswadi, G. A. (2022). Filsafat Nir-Kekerasan dalam Perspektif Mohandas Karamchand Gandhi dan Relevansinya dalam Pencegahan Gerakan Radikalisme di Indonesia. Satya Widya: Jurnal Studi Agama, 5(2), 48–65.
Siswadi, G. A., & Puspadewi, I. D. A. (2020a). Dialektika Agama: Dalam Konstruksi Kedamaian Dan Keharmonisan Berlandaskan Tri Hita Karana. Jayapangus Press Books, 72-84.
Siswadi, G. Agus., & Puspadewi, I. D. A. (2020b). Beragama Tanpa Rasa Takut: Upaya Menjawab Tantangan Umat Hindu Masa Kini. Badung: Nilacakra.
Tjok Rai Sudarta (2010) Anatara Filsafat Yunani Plato dan Filsafat India Upanisad dan Bhagagadgita
Utama , I. P. S. P., & Sawitri, I. A. K. (2023). Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural dalam Pendidikan Agama Hindu Menurut Kitab Niti Sataka. Jurnal Ilmu Multidisiplin, 3(4), 574-580.
Copyright (c) 2025 Widya Aksara : Jurnal Agama Hindu

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang mengirimkan naskah melakukannya dengan pengertian bahwa jika diterima untuk publikasi, hak cipta dari artikel tersebut akan diserahkan ke Widya Aksara sebagai penerbit jurnal.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel dalam semua bentuk dan media, termasuk cetak ulang, foto, mikrofilm, dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya dalam database dan pengirimannya oleh segala bentuk atau media, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dll., Hanya akan diizinkan dengan izin tertulis dari Widya Aksara. Namun, Penulis memiliki hak untuk yang berikut:
1. Duplikat semua atau sebagian dari materi yang diterbitkan untuk digunakan oleh penulis sendiri sebagai instruksi kelas atau materi presentasi verbal di berbagai forum;
2. Menggunakan kembali sebagian atau seluruh bahan sebagai kompilasi bahan untuk pekerjaan penulis;
3. Membuat salinan dari materi yang diterbitkan untuk didistribusikan di dalam institut tempat penulis bekerja.
STHD Klaten dan Widya Aksara melakukan segala upaya untuk memastikan bahwa tidak ada data, pendapat, atau pernyataan yang salah atau menyesatkan diterbitkan dalam jurnal. Dengan cara apa pun, isi artikel dan iklan yang diterbitkan dalam Widya Aksara adalah tanggung jawab tunggal dan eksklusif masing-masing penulis dan pengiklan.